محققان فرایندی را کشف کردند که ممکن است چگونگی ایجاد دیابت نوع 2 را توضیح دهد

20 دسامبر 2019 - یک مطالعه ی جدید به توضیح مکانیسمی پرداخته است که سبب می شود سلول های لوزالمعده در طی مراحل اولیه ی دیابت، انسولین بیشتری را ترشح کنند.

یکی از سوالات اصلی در تحقیقات دیابت این است که چرا سلول های بتا در پانکراس، در ابتدای این بیماری، میزان انسولین بیش از حدی را ترشح می کنند. نظریه غالب این بود که بدن ممکن است نسبت به انسولین حساسیت خود را از دست داده باشد، بنابراین سلول های بتا برای جبران آن مقدار بیشتری انسولین ترشح می کنند. اما سلولهای بتای جدا شده از بدن، هنوز هم مقادیر بیش از حدی انسولین ترشح می کردند، این نتیجه شکافی را در این تئوری ایجاد کرد.

در این مطالعه ی جدید، محققان می خواستند بدانند که چه مکانیسم دیگری غیر از مقاومت به انسولین و سطح بالای گلوکز ممکن است دلیل ایجاد دیابت را توضیح دهد. دانشمندان دریافتند که مسیری مستقل از گلوکز، اما حساس به اسیدهای چرب وجود دارد که به نظر می رسد در مراحل اولیه دیابت ترشح انسولین را هدایت می کند.

این تیم تحقیقاتی به سرپرستی دکتر Orian Shirihai، استاد غدد درون ریز و فارماکولوژی دانشکده پزشکی دیوید گفن در دانشگاه UCLA و نویسنده ارشد این مطالعه، از موش های پیش دیابتی برای مطالعه ی مکانیسم هایی استفاده کردند که ممکن است در ترشح انسولین در غیاب غلظت بالای گلوکز نقش داشته باشند.

محققان دریافتند که در سلولهای بتای حیوانات چاق، مبتلا به پیش دیابت، پروتئینی معروف به سیکلوفیلینD  یاCypD ، پدیده ای به نام "نشت پروتون" را القا می کند و این نشت باعث ترشح انسولین در غیاب غلظت بالایی از گلوکز می شود. این مکانیسم وابسته به اسیدهای چرب است، که به طور معمول قادر به تحریک ترشح انسولین در حیوانات سالم نیستند.

علاوه بر این، موش های چاق که فاقد ژن CypD بودند، انسولین اضافه ای را ترشح نمی کردند. این تیم تأیید كرد كه روند مشابهی در سلولهای پانكراس جدا شده از انسان مشاهده می شود: در صورت وجود اسیدهای چرب در سطحی كه معمولا در انسانهای چاق دیده می شود، سلولها در غیاب غلظت بالایی از گلوكز، انسولین ترشح می كنند.

این مطالعه در مجله ی Diabetes از انتشارات انجمن دیابت آمریکا منتشر شد.

این نتایج روشهای جدیدی را از جمله مسدود کردن نشت پروتون در سلولهای بتا، برای جلوگیری از پیشرفت مقاومت به انسولین و درمان دیابت ارائه می دهد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-12-diabetes.html